واحد من اللى قعدوا ع-السلم

1072865787_77cfe6464cالمثل الشعبى الشهير بيقول
عملوا زى اللى رقصوا على السلم…لا اللى فوق شافوهم…ولا اللى تحت سمعوهم
او اللى تحت هما اللى مشفوش…واللى فوق هما اللى مسمعوش
مش مشكلتنا…..المهم انهم رقصوا على السلم
بس ده كان زمان…ايام ما الناس كانوا عندهم قدرة على الفعل
حتى لو كان انهم يرقصوا…(اه ماله الرقص)…وكان عندهم نفس للرقص

دول كانوا ناس زمان و امثال زمان
انما احنا بقى….وف2009 الموضوع مختلف
احنا حتى معرفناش نرقص على السلم…فقعدنا
قعدنا على سلم التعليم…وعلى سلم الشغل اللى مش لاقيينه
وعلى سلم القهاوى
والنواصى وغيروا وغيروا
فاكرينه سلم المجد…بس هو بادئ من ولاحاجة…ورايح للمجهول
المهم اننا قاعديين…لاشغلة ولامشغلة
بشوات….بنقول رأينا واقتراحتنا ف كل حاجة
بمنتهى البجاحة…ايوة طبعا ماحنا بنفهم فكل حاجة

جرب تتكلم معانا فى الكورة..هتلاقينا الجوهرى وحسن شحاتة وبيليه لو عايز
اتكلم فى الادب….ياااه انيس منصور ويوسف السباعى وبلال فضل لو ليك فالساخر
ويسلام لو اتكلمت فالسياسة…..يوووووه دى بقى لعبتنا
ولا اجدع سايس فى بلدك…ادينى مفاتيحك انت بس وانا اركنهالك

م-الاخر احنا عرفين كل حاجة
بس مبنرضاش نتكلم
وفاهمين كل حاجة
وقررنا نكتب عشان اللى ميعرفش يتعلم
ومن غير لا اسامى ولا القاب ولا حاجة
احنا اللى قعدوا على السلم

توقيع

ابوصلاح

Advertisements

3 تعليقات

  1. عندك حق والله
    احنا واهمين نفسنا اننا عارفين حاجه عن كل حاجه
    بس تفتكر اللى لحقله مكان على السلم احسن ولا اللى ماشى ومش عارف هو رايح فين ولا الاتنين زى بعض ؟

    • مش عارف يمكن هى تبان واحد
      بس على الاقل التانى بيتحرك فيمكن يلاقى حاجة صح
      الحاجة الصح احنا اللى لازم ندور عليها ونلاقيها
      انما هى عمرها ماهتدور علينا

  2. ento msh zy ay 7d 3shn ento krrto ttklmo w t3mlo 7aga w ana sure enko 7tkono 7aga to7fa isa zy mna sure en klamk kol sa7 w enko btfhamo fi kol 7aga …….i enjoyed my time while reading ur note


Comments RSS TrackBack Identifier URI

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

شعار وردبرس.كوم

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   /  تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   /  تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   /  تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   /  تغيير )

Connecting to %s

  • عدد اللي عدوا ع-السلم

    • 15٬514 بنى آدم
  • أحسن مشاركات

  • التصنيفات